- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem w skład którego wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni jako członkowie stali w zakresie realizacji jej statutowych zadań.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Ośrodka.
- W posiedzeniach Rady, w razie potrzeby mogą uczestniczyć inni pracownicy Ośrodka lub też osoby z głosem doradczym z zewnątrz zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej
- Plenarne Rady Pedagogiczne ustala się w zależności od potrzeb, jednak nie mniej niż trzy posiedzenia w ciągu roku szkolnego.
5.Zabrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego Rady Pedagogicznej, organu nadzorującego, organu prowadzącego lub co najmniej jednej trzeciej członków Rady Pedagogicznej
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków Rady Pedagogicznej o ich terminie.
- Przewodniczący w wyjątkowych przypadkach może upoważnić do prowadzenia Rady Pedagogicznej wicedyrektora Ośrodka ds. edukacyjno – terapeutycznych lub wicedyrektora Ośrodka ds. opiekuńczo – wychowawczych.
- W ramach działalności Rady Pedagogicznej dyrektor może powołać zespoły zadaniowe i problemowe. Zespoły problemowe opracowują programy działalności oraz czuwają nad ich prawidłową realizacją. Zespołami bezpośrednio kierują liderzy wybrani spośród członków Rady Pedagogicznej lub wskazani przez jej przewodniczącego.
- Rada Pedagogiczna przyjmuje do wiadomości wyniki i wnioski dyrektora i wicedyrektorów Ośrodka ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz zespołów problemowych i zadaniowych dotyczące całokształtu pracy edukacyjno – terapeutycznej, opiekuńczo – wychowawczej i rewalidacyjnej.
- Członkowie Rady Pedagogicznej posiadają uprawnienia do:
- zgłaszania wniosków i propozycji dotyczących pracy edukacyjno – terapeutycznej, opiekuńczo – wychowawczej i rewalidacyjnej,
- przedstawiania propozycji programów autorskich,
- przedstawiania propozycji rozwiązań problemów dotyczących funkcjonowania Ośrodka,
- zgłaszania projektów eksperymentów pedagogicznych oraz nowych, niekonwencjonalnych form i metod pracy.
- Kompetencje stanowiące rada realizuje poprzez podejmowanie uchwał.
- Inne kompetencje rady są realizowane poprzez formułowanie wniosków i opinii.
- Do kompetencji stanowiących rady należy:
- zatwierdzanie planów, programów Ośrodka;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwał w sprawie nowoczesnych rozwiązań pedagogicznych w Ośrodku;
- przygotowanie projektu statutu Ośrodka lub jego zmian;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów.
- Rada Pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy Ośrodka, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i po za lekcyjnych w poszczególnych formach organizacyjnych;
- projekt planu finansowego ośrodka;
- propozycje dyrektora Ośrodka w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć edukacyjno – terapeutycznych, wychowawczo – opiekuńczych i rewalidacyjnych;
- wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
- powierzenia stanowisk wicedyrektorów i innych stanowisk kierowniczych lub odwołania z tych stanowisk.
- przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora Ośrodka przez organ prowadzący.
- kandydaturę na stanowisko dyrektora proponowaną przez organ prowadzący w przypadku gdy do konkursu nie zgłosił się żaden kandydat lub w wyniku konkursu nie wyłoniono kandydata.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej członków.
- Dyrektor Ośrodka wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej, niezgodnych z przepisami prawa.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników Ośrodka.
- Plenarne zebrania Rady Pedagogicznej ustala się w zależności od potrzeb, jednak nie mniej niż trzy zebrania w ciągu roku szkolnego.
- Dopuszcza się możliwość tworzenia odrębnych Rad Pedagogicznych dla poszczególnych form organizacyjnych Ośrodka.
- W ramach prac Zespołu Problemowego Rady Pedagogicznej ds. doskonalenia i dokształcania zawodowego odbywają się szkolenia dla wszystkich pracowników pedagogicznych zatrudnionych w Ośrodku.